کد مطلب:210985 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:120

عقاید شیعه امامیة
شیعه احكام دین را به آسانی از امام ششم نقل می كردند و اصول عقاید شیعه به دین جهت ممتاز است كه بر مذهب جعفری و تعلیمات فقه امام جعفر صادق علیه السلام عمل می كنند و این راه مستقیمی است كه از خاندان پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم



[ صفحه 63]



رسیده و به سعادت و رستگاری منتهی می گردد.

عقاید شیعه در غالب كتب مندرج است شیخ صدوق - شیخ مفید - سید رضی و مرتضی علامه حلی و شیخ بهائی رضوان الله علیهم اجمعین كه از پیشوایان بزرگ این فرقه می باشند كاملا عقاید خود را تشریح كرده و در دسترس عموم مسلمانان گذاشته اند و هر كجا به احتجاج برخورد كرده فتح و ظفر با این فرقه بوده است چنانچه مأمون الرشید بر این عقیده بوده و احتجاجات مفصلی با كلیه ی علماء معاصر خود كرد و ثابت نمود دین صحیح و راه مستقیم تعلیمات خاندانی است كه قرآن در آن خاندان وارد شده است.

ما عقاید شیعه و علل تفوق آنها را در مدارج علوم و فنون اسلامی در كتاب سر تفوق شیعه نگاشته ایم در اینجا منظور از سخن ما فداكاری و پافشاری حضرت امام جعفر صادق علیه السلام در مقابل ابراز عقاید متنوع و بطلان افكار پریشان بود كه در عصر آن حضرت هزارها حدیث جعل كردند تا چهره زیبای حقیقت را بپوشانند و با برك و سازهای احادیث جعلی شائبه هائی ببندند تا حقیقت را از مجاز تشخیص نتوان داد و آن قدر در این راه بر آن حضرت سخت گرفتند و تهدید كردند كه از تعلیمات خود دست بردارد تا پس از چندین مرتبه كه شمشیری به سوی آن حضرت كشیدند او را به زهر مسموم و شهید ساختند صلی الله علیه و علیه السلام ابدا ما بقیت و بقی اللیل و النهار.

شیعه ایمان به خداوند متعال و ملائكه و رسل و كتب آسمانی و روز قیامت و قضا و قدر و بدا دارد - شیعه تصدیق و اعتراف دارد كه پیغمبر خاتم حضرت محمد رسول خدا در تمام آنچه كه از آسمان فرود آمده می باشد.

قلب شیعه اذعان دارد كه عبادات و معاملات و اوامر و نواهی و خضوع و انقیاد ظاهرا و باطنا متبع و به همین جهت در زبان شهادت به حقیقت وقوع آن می دهد.

شیعه امامیه معتقد است كه تعالیم اسلام سه نحو می باشد: عقاید - عبادات - قوانین مقرره كه حفظ سلسله نظام بشر بر آن مبتنی است.

قوانین عبارت است از معاملات - حقوق متبادله - اصول اداره شئون مسلمین كه محیط دین اسلام در تمام نقاط كره زمین در هر جمع و جامعه ای از لحاظ شئون دنیوی و سیاست مدن و احكام و حقوق اجتماعی و آموزش و پرورش بر حسب زمان و مقیاس سطح اندیشه و فكر و رقاء ملی می تواند از آن قوانین به حد كمال استفاده نماید و با تطورات ملل جهان



[ صفحه 64]



تطور و سیر كمالی قانون را دریابد. فقه اسلام عبارت است از عبادات - احكام - عقود - ایقاعات كه در فقه شیعه از طهارت تادیات مضبوط است.

شیعه امامیه معتقد است كه دین اسلام جز علم و عمل نیست دین اسلام جز وظایف عقل و جسد نیست شیعه به تمام اصول عقیده و ایمان دین اسلام معتقد و به فروع آن از دستور خاندان نبوت عاملست.

در كتاب معانی الاخبار از حضرت صادق علیه السلام روایت می كنند كه یكی از اصحاب آن حضرت عرض كرد: «ان من موالیكم من یعملون بالمعاصی و یقولون نرجو».

بعضی از دوستان شما اعمال ناشایستی می كند و می گویند امیدواریم به آمرزش یعنی آمرزش را مرهون دوستی اهل بیت می دانند و مرتكب زشت كاری می شوند.

آن حضرت فرمود: «كذبوا والله لیسوا من موالینا فان من رجی شیئا عمل له و من خاف من شیی ء هرب منه.» حضرت صادق علیه السلام فرمود به خدا قسم كه دروغ می گویند از دوستان ما نیستند.

زیرا هر كه چیزی را بخواهد باید برای به دست آوردن آن مجاهده نماید و از هر چیز بترسد از او بگریزد و پرهیز كند.

یعنی پیروان ما كه شیعیان باشند باید برای به دست آوردن رضای خدا و بخشش پروردگار آنچه كه موجب آمرزش می شود و آنچه كه سبب ترضیه خاطرها می باشد مبارزه كند محبت ما تنها برای آمرزش كافی نیست باید اصول عقاید و فروع احكام هم چنان با تقوی و پرهیزكاری عمل شود كه «انما یتقبل الله من المتقین» آنگاه دوستی و محبت ما راهنمای سعادت است برای ایشان.

در روایات دیگر هم از این گونه مباحث بسیار است كه می فرماید جای خلافكار در جهنم است اگر سید قریشی باشد و پرهیزكار در بهشت است اگر سیاه حبشی باشد.

و نیز شیعه را به كسی اطلاق می كند كه قدم به قدم بدون افراط و تفریط تابع و مطیع اوامر اهل بیت اطهار (ع) بوده باشد.

پس با این مقدمه فقط صرف امید - صرف مسلمانی - صرف تظاهر و ریاكاری از نظر نتیجه امیدبخش نیست.

در امامت ابی عبدالله جعفر بن محمد الصادق علیه السلام گویند:



[ صفحه 65]



ابان بن تغلب از حضرت صادق علیه السلام روایت می كند كه فرمود در تفسیر آیه «هل یستوی الذین یعلمون و الذین لا یعلمون» [1] .

فرمود نحن الذین یعلمون و عدونا الذین لا یعلمون و شیعتنا اولوالالباب


[1] مناقب ابن شهرآشوب ج 6 ص 298.